Smed, elev

Sund fornuft vil være at se på, hvordan de penge, der allerede er afsat til klimaerhvervsskoler, kan investeres på en måde, der løfter samfundet ind i en grønnere og mere bæredygtig fremtid, skriver Kasper Palm og Ole Heinager.

Skrinlagte klimaerhvervsskoler åbner for nye grønne investeringer

Nyhed

Vi håber på, at klimaambitionerne ikke forsvinder sammen med idéen om klimaerhvervsskolerne, der ikke længere er politisk flertal for, men at man i stedet bruger pengene til at investere i udstyr og styrke faglærernes grønne kompetencer, skriver Kasper Palm og Ole Heinager.

Siden idéen om tre nye klimaerhvervsskoler kom på bordet i efteråret 2021, har forslaget været genstand for en del debat og undren over, hvad det helt præcise formål med tre grønne skoler skulle være.

Hos Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier er vi enige i, at der skal faglærte og specialiserede ufaglærte til at løfte den grønne omstilling. Vi har dog aldrig lagt skjul på, at vi mente, at idéen om at etablere tre klimaerhvervsskoler ikke er den mest effektive brug af statslige midler. Mursten i sig selv giver ikke grøn faglighed.

Aftalen, som afsatte 100 millioner kroner årligt i 2023-2028 og 30 millioner kroner årligt derefter til klimaerhvervsskoler, er der ikke længere politisk flertal for efter folketingsvalget. Det forklarer børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye i et svar til Lotte Rod fra Radikale Venstre på Folketingets hjemmeside.

Han slår samtidig fast, at det fortsat er regeringens ambition at gennemføre tiltag, der skal sikre de rette kompetencer til den grønne omstilling, og at de konkrete politiske forslag løbende vil blive præsenteret. Det glæder vi os til.

Og det er på tide. Den grønne omstilling banker på døren, og der skal gang i hjulene.

Sund fornuft vil være at se på, hvordan de penge, der allerede er afsat til klimaerhvervsskoler, kan investeres på en måde, der løfter samfundet ind i en grønnere og mere bæredygtig fremtid.

Skal pengene bruges klogt, bør man styrke grønne tiltag og bæredygtig viden i hele landet. Alle erhvervsskoler skal være klimaerhvervsskoler.

Klimaambitionerne må ikke fordufte

Vi er selv godt i gang med at omstille os på erhvervsskolerne. Men vi har brug for investeringer efter årelange besparelser, som skal gå til materialer, udstyr og fysiske rammer, men i særlig grad også til kompetenceudvikling af underviserne.

På både erhvervsskolerne og AMU-centrene har vi mange engagerede faglærere, men der er brug for mere fokus på, hvordan deres arbejde og kompetencer kan udvikles og løftes i form af bæredygtige metoder, materialevalg og mindset.

Dygtige faglærere og det helt rigtige og opdaterede udstyr er afgørende for, at eleverne lærer noget og bliver dygtige til deres fag. Tilsammen spiller det en stor rolle for, om eleverne trives og gennemfører deres uddannelse. Og for at flere finder erhvervsuddannelserne spændende og motiverende, og dermed vælger den faglærte vej.

Så fra erhvervsskolernes side håber vi på, at klimaambitionerne ikke forsvinder sammen med idéen om klimaerhvervsskolerne, men at man i stedet bruger pengene til at investere i udstyr og styrke faglærernes grønne kompetencer. Det er der virkelig brug for.

Kontakt

Billede af næstformand for DEG-B, Kasper Palm

Kasper Palm

Næstformand Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Bestyrelserne