Årsmøde 2024
Den 24.-25. april mødtes vi igen til et fagligt – men også festligt - årsmøde spækket med ny viden og inspiration. Her på siden finder du glimt af alle højdepunkterne.
Visioner for fremtidens erhvervsrettede uddannelser
Efterspørgslen fra elever, lærlinge og kursister ændrer sig, og samtidig er udviklingen i samfundet præget af store forandringstendenser. Hvilken betydning og hvilke krav stiller det til fremtidens erhvervsrettede kompetencer? Til Årsmødet 2024 mødtes vi om temaet: Fremtidens erhvervsrettede uddannelser.
- Vi er simpelthen så glade for, at 651 stærke skolekræfter finder deres vej til årsmøde i Nyborg. Vi har lagt os i selen for at skabe et spændende program, så vi forhåbentlig går hjem lidt klogere, lidt mere inspireret og med nye kontakter i telefonbogen. Rigtig godt årsmøde til alle.
Talere
I år fik vi glæde af at opleve adm. direktør i Dansk Industri, Lars Sandahl Sørensen, vi fik fornemt besøg af børne- og undervisningsminister, Mattias Tesfaye, samt af en række ordførere, elevorganisationer og ungdomspartier.
Dag 1
SÅ starter vi! Årsmøde 2024 handler om fremtidens erhvervsrettede uddannelser - hvad nu?
Formand for DEG-L bestyrelsen, Allan Kortnum, og formand for DEG-B, Bo Sejer Frandsen, byder velkommen til årsmøde 2024.
Dagen starter bare godt, når 651 deltagere synger med på "Se nu stiger solen".
Lars Sandahl, adm. direktør i Dansk Industri, går på scenen.
Ekspert om generationsledelse, Betina Liliendal, har indtaget scenen.
Hvordan påvirker og transformerer kunstig intelligens (AI) ungdomsuddannelserne? Workshoppen giver overblik over AI's generelle indflydelse på uddannelsessektoren, herunder påvirkning af eleverne, lærerværelset og hvilke uddannelsesmuligheder AI åbner op for - og eksempler på, hvordan AI bruges i erhvervsuddannelserne.
Hvordan får vi flere studenter til og gennem erhvervsuddannelserne? Siden 2014 er der 10.000 flere studenter under 30 år, der efter fem år hverken er i gang med eller har gennemført en erhvervskompetencegivende uddannelse. Er der et voksende uforløst potentiale, når det kommer til at få studenter til at vælge erhvervsuddannelserne?
Hvordan skaber vi gode uddannelses- og arbejdsfællesskaber, som individuelt og på tværs passer til nye generationer?
Divérs og KVINFO holder oplæg om deres aktuelle arbejde og erfaringer med at sikre diversitet og trygge læringsmiljøer på erhvervsuddannelser og gymnasier.
Hvordan skaber vi bæredygtige digitale læringsforløb, der tager højde for AMU-målgruppens digitale forudsætninger og er tilpasset kortvarige forløb med et praktisk islæt?
I denne workshop udforsker vi, hvordan samarbejde mellem skoler og virksomheder kan være én vej til at sikre, at undervisere kan trække de nyeste grønne tendenser ind i undervisningen samt få den nødvendige fagfaglige opkvalificering.
Workshoppen sætter fokus på, hvordan teknologiforståelse kan integreres på de erhvervsgymnasiale uddannelser, bl.a. med overvejelser om en mulig forsøgsordning hvor teknologiforståelse bliver en integreret del af fagene Informatik C på hhx og Kommunikation og IT på htx.
Der vil de kommende år blive tilført flere midler til investering i kvalitetsløft af erhvervsuddannelserne. Det forpligter ledelser og bestyrelser til strategiske drøftelser og beslutninger om, hvordan midlerne anvendes, så de understøtter kvaliteten bedst muligt.
Erhvervsskolernes IT-systemer indeholder mange personfølsomme data, hvilket gør dem til et oplagt mål for IT-kriminelle. Skolernes ressourcer er knappe og IT-sikkerheden er organiseret forskelligt fra skole til skole. I en stadigt mere digitaliseret verden bliver risikoen for cyberangreb kun større og myndighedernes forventninger og krav til ansvar og forebyggelse øges - hvad gør vi?
Så er der quiz. Elevorganisationerne; Erhvervsskolernes ElevOrganisation og Landssammenslutningen af handelskolelever, quizzer sammen med ungdomspolitikere fra VU og DSU.
Stort tillykke til Emilie Rath og Jørgen Olsen, som modtager Erhvervsuddannelsesprisen 2024!
Dag 2
Stemningen er høj fra morgenstunden på dag 2 til Årsmøde 2024 på Nyborg Strand.
Ordførerdebat om udfordringer og løsninger for de erhvervsrettede uddannelser ift. at gribe tidens trends.
Her sættes der specifikt fokus på fremtidens prøver og eksaminer, og der tænkes både i fremadskueende ideer om prøveformer og i konkret håndtering af sommereksamen 2024 med gode råd, vejledning og sparring.
Du kan regne med at blive inspireret med praksiseksempler på, hvordan man kan arbejde med at gøre den faglærte vej attraktiv for studenterne.
I sessionen vil EVA, med afsæt i en ny undersøgelse, beskrive udfordringerne ift. SPS i oplæringsperioder, men også komme med konkrete bud på, hvordan man kan overkomme dem.
Til denne breakout session ser vi på, hvordan man helt konkret kan arbejde med at mindske uønsket seksuel opmærksomhed og blive en mere inkluderende erhvervsskole.
Digital læring kan styrke kursistens læringsværdi og motivation, men ikke alt undervisning i AMU egner sig i en digitaliseret kontekst. Du bliver klogere på, hvilken analyse der skal til for at skabe en god e-didaktik uden at gå på kompromis med det faglige indhold.
I denne session får deltagerne mulighed for at drøfte, hvordan skolen kommer i gang med at styrke undervisernes fagfaglige kompetencer inden for grøn omstilling.
I denne breakout session bygger vi videre på gårsdagens workshop om IT-sikkerhed, og rykker tættere på hverdagen ude på skolerne. Sessionen vil indeholde oplæg om det at være udsat for cyberangreb, erfaringer i forlængelse heraf, og oplæg fra Tradium om samarbejdet mellem skoler og IT-fællesskaber, som en mulighed for at sikre ITsikkerheden på de enkelte skoler, uden at skulle (gen)opfinde den dybe tallerken.
Børne- og undervisningsministeren, Mattias Tesfaye, holder tale for hele forsamlingen.
To dage med inspirerende faglige indspark, workshops og politisk debat er slut. Tak for i år!
Kontakt
Følger du os på LinkedIn?
Gør som over 5000 andre med interesse for de erhvervsrettede uddannelser – følg Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier på LinkedIn og få seneste nyt fra den erhvervsrettede skoleverden.